header by migi

Rada Rodziców działająca przy Zespole Szkół w Rzerzęczycach


Skład Zarządu Rady Rodziców w roku szkolnym 2016/17 Zespołu Szkół w Rzerzęczycach


przewodniczący: p. Bartłomiej Żurek


zastępca: p. Monika Krawczyk


sekretarz: p. Anna Bekus

skarbnik: p.Aneta Idziak

członkowie: p. Marcin Woszczyk, p. Ewelina Kołodziejczyk, p. Małgorzata Owczarek, p. Agnieszka Owczarek p. Katarzyna Sosnowska, p. Magdalena Pałuszka, p. Renata Franc p. Katarzyna Ryś, p. Magdalena Kuc, p. Wioletta Pawlik, p. Mariola Ziętal, p. Iwona Koćwin




REGULAMIN RADY RODZICÓW

przy Zespole Szkół w Rzerzęczycach

ROZDZIAŁ I.

POSTANOWIENIA WSTĘPNE

§1

Podstawę prawną niniejszego regulaminu stanowią:

1/ Ustawa z dnia 7.09.1991r. - art. 53 i 54 (Dz.U.Nr 425 z późn.zm.),

2/ Statut Zespołu Szkół w Rzerzęczycach

§2

1. W szkole działa reprezentacja rodziców pod nazwą „Rada Rodziców przy Zespole Szkół w Rzerzęczycach”.

2. Rada Rodziców jest organem szkolnym.

§3

Niniejszy regulamin ustala cele i zadania, organizację działania uchwał i zasady przeprowadzania wyborów, zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy Rady Rodziców.

§4

1. Ilekroć w regulaminie jest mowa o szkole, należy przez to rozumieć Zespół Szkół w Rzerzęczycach.

2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o rodzicach, należy przez to rozumieć ogół rodziców uczniów szkoły.

3. Ilekroć w regulaminie jest mowa o organach szkoły, należy przez to rozumieć odpowiednio:

dyrektora szkoły,

- Radę Pedagogiczną szkoły

Samorząd Uczniowski szkoły.

ROZDZIAŁ II CELE I ZADANIA RADY RODZICÓW

§5

1. Celem Rady Rodziców jest reprezentowanie rodziców szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a także wnioskowanie do innych organów szkoły w tym zakresie spraw.

2. Szczególnym celem Rady Rodziców jest działanie na rzecz opiekuńczej funkcji szkoły.

3. Zadaniem Rady Rodziców jest w szczególności:
pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły,gromadzenie funduszy niezbędnych dla wspierania działalności szkoły, a także ustalenia zasad użytkowania tych funduszy,zapewnianie rodzicom, we współdziałaniu z innymi organami szkoły rzeczywistego wpływu na działalność szkoły, wśród nich zaś :
  • znajomość zadań i zamierzeń dydaktyczno - wychowawczych w szkole i w klasie
  • uzyskanie w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka i jego postępów lub trudności,
  • znajomość regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
  • uzyskiwania porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci,
  • wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy szkoły;
4. Określanie struktur działania ogółu rodziców oraz Rady Rodziców.

ROZDZIAŁ III

ORGANIZACJA DZIAŁANIA OGÓŁU RODZICÓW I RADY RODZICÓW.

§6

1. Podstawowym ogniwem organizacji ogółu rodziców szkoły jest zebranie rodziców klasy.

2. Zebranie rodziców wybiera spośród siebie „ klasową radę rodziców " składającą się z 3-5 osób.

3. Jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic.

4. Rada Rodziców składa się z co najmniej 9 członków, tak aby można było wyłonić funkcje przewodniczącego, sekretarza, skarbnika oraz 3 członków zarządu. Zarząd dokonuje swojego ukonstytuowania na swym pierwszym posiedzeniu. Rada Rodziców wybiera spośród siebie komisję rewizyjną jako organ kontrolny .

5. Komisja rewizyjna składa się co najmniej z trzech osób. Członkowie komisji wybierają przewodniczącego na swym pierwszym posiedzeniu.

6. Najwyższą władzą ogółu rodziców jest plenarne zebranie rodziców. Zebranie jest zwoływane raz w czasie kadencji Rady.

7. Zarząd Rady Rodziców może tworzyć stałe lub doraźne komisje spośród innych osób - dla wykonania określonych zadań.

§7

Kadencja Rady Rodziców i jej organów trwa 1 rok począwszy od 15 września.


ROZDZIAŁ IV

TRYB PODEJMOWANIA UCHWAŁ PRZEZ RADĘ RODZICÓW I JEJ ORGANY.

§8

1. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy regulaminowego składu danego organu.

2. Listę uczestników posiedzenia danego organu oraz kworum ustala każdorazowo sekretarz lub przewodniczący.

3. Uchwały są protokołowane w protokolarzu Rady Rodziców. Klasowe rady rodziców decydują samodzielnie czy protokołować uchwały. Za protokolarz Rady Rodziców i jego prawidłowe prowadzenie odpowiada sekretarz Rady Rodziców.

ROZDZIAŁ V WYBORY DO ORGANÓW RADY RODZICÓW.

§9

1. Wybory do rad oddziałowych oraz do Rady Rodziców przeprowadza się w każdym roku szkolnym.

2. Tryb wyborów do rad oddziałowych:

1) w terminie ustalonym przez dyrektora we wrześniu zwoływane są pierwsze zebrania rodziców uczniów poszczególnych oddziałów, na których m.in. dokonuje się wyboru rad oddziałowych,

2) rady oddziałowe składają się z trzech do pięciu rodziców uczniów reprezentujących wszystkich rodziców uczniów danego oddziału,

3) w wyborach, o których mowa wyżej, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic,

4) wychowawca klasy otwiera w danym oddziale część zebrania poświęconą wyborom rady oddziałowej i przewodniczy jej do chwili wybrania przez ogół rodziców ze swego grona przewodniczącego oraz dwóch członków komisji wyborczej, która przeprowadzi tajne wybory. Przewodniczącym lub członkiem tej komisji nie może być osoba kandydująca do rady oddziałowej.

Do zadań komisji należy:

a) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur na członków rady oddziałowej,

b) przygotowanie kart do głosowania,

c) nadzorowanie przebiegu głosowania,

d) obliczenie głosów,

e) ogłoszenie wyników głosowania.

5) komisja przyjmuje zgłoszenia kandydatów spośród rodziców, którzy przybyli na pierwsze zebranie,

6) tajne wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez rodziców, przy czym liczba kandydatów nie może być mniejsza niż trzy,

7) osoba kandydująca do rady oddziałowej musi wyrazić na to zgodę,

8) głosowanie odbywa się na przygotowanych kartach do głosowania,

9) na karcie do głosowania umieszcza się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona kandydatów,

10) wyborca stawia znak „X” obok jednego, dwóch nazwisk kandydatów, na których głosuje,

11) głos uważa się za ważny, jeżeli na karcie do głosowania wyborca wskazał znakiem X dwie osoby, na które głosuje,

12) za wybranych do rady oddziałowej uważa się trzech lub pięciu kandydatów, którzy uzyskali największe liczby głosów. W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów, o tym, któremu z nich przypada miejsce w radzie oddziałowej, rozstrzyga kolejna tura wyborów,

13) spośród wybranych członków rady oddziałowej obecni na zebraniu rodzice wybierają w wyborach tajnych jednego przedstawiciela do Rady Rodziców,

14) przebieg głosowania dokumentuje się w protokole z zebrania,

3. Pierwsze posiedzenie Rady Rodziców zwołuje dyrektor szkoły w terminie miesiąca.

4. Dyrektor szkoły otwiera pierwsze posiedzenie Rady Rodziców i przewodniczy mu do chwili wybrania przez ogół członków Rady Rodziców ze swego grona przewodniczącego zebrania, który kieruje dalszą częścią obrad.

5. Przewodniczący zebrania przeprowadza wybory władz Rady Rodziców, w skład których wchodzą: co najmniej pięcioosobowy Zarząd oraz trzyosobowa Komisja Rewizyjna.

6. Władze Rady Rodziców wybierane są w wyborach tajnych, przeprowadzanych na zasadach określonych w pkt 2.

7. Przebieg wyborów dokumentuje się w protokole z pierwszego posiedzenia Radv Rodziców.

ROZDZIAŁ VI

KOMPETENCJE I ZADANIA RADY RODZICÓW

1. Do kompetencji i zadań Rady Rodziców należy:

1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,

2) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców,

3) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły/placówki,

4) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły,

5) opiniowanie szkolnego zestawu programów nauczania,

6) opiniowanie szkolnego zestawu podręczników,

7) wnioskowanie o wprowadzenie zmian w zestawie programów nauczania lub w zestawie podręczników,

8) współdziałanie z dyrektorem szkoły w sprawie określenia wzoru obowiązującego w szkole jednolitego stroju ucznia,

9) wnioskowanie do dyrektora szkoły o dokonanie oceny pracy nauczyciela,

10) wyrażanie opinii o pracy nauczyciela, który ubiega się o ocenę dorobku zawodowego.

ROZDZIAŁ VII


RAMOWY PLAN PRACY RADY RODZICÓW I JEJ ORGANÓW.

§11

1. Plenarne posiedzenie Rady Rodziców jest zwoływane przez jej zarząd nie rzadziej niż raz w roku szkolnym.

2. Plenarne zebranie Rady Rodziców może być zwołane także w każdym czasie na wniosek klasowych rad rodziców z najmniej 3 klas, na wniosek dyrektora szkoły lub Rady Pedagogicznej - złożone do Rady Rodziców.


§12

1. Rada Rodziców obraduje nie rzadziej niż 5 razy na rok.

2. Posiedzenia Rady Rodziców są protokołowane w protokolarzu Rady Rodziców, za który ponosi odpowiedzialność sekretarz zarządu.

§13

Posiedzenia kontrolne komisji rewizyjnej są obligatoryjne przed plenarnymi posiedzeniami Rady Rodziców. Komisja rewizyjna może zbierać się także z własnej inicjatywy Rady Rodziców, klasowej rady rodziców lub dowolnej grupy rodziców liczącej nie mniej niż 20 osób. Ustalenia i wnioski komisji rewizyjnej muszą mieć każdorazowo formę pisemną i są przedstawiane plenarnemu posiedzeniu Rady Rodziców oraz tym osobom, które wnioskowały o zwołanie komisji rewizyjnej.

§14
Formy i częstotliwość działanie innych struktur działających w ramach Rady Rodziców wynikają z potrzeb realizacji zadań, jakich się te zespoły podjęły.

§15
Zebrania rodziców poszczególnych klas odbywają się z inicjatywy samych rodziców, klasowej rady rodziców lub wychowawcy klasy.


ROZDZIAŁ VIII                                                                                                                          ZASADY GROMADZENIA I WYDATKOWANIA FUNDUSZY RADY RODZICÓW


§16

1. Rada Rodziców gromadzi fundusze na wspieranie statutowej działalności szkoły z następujących źródeł:


■ z dobrowolnych składek rodziców,

■ z wpłat osób fizycznych, organizacji, instytucji i fundacji,

■ z dochodowych imprez organizowanych przez Radę Rodziców,

■ z innych źródeł.


§17

Wysokość składek rodziców ustala się na początku każdego roku szkolnego. Propozycje wysokości składki przedstawia dla całej szkoły Rada Rodziców. Ustalona wysokość składki podlega indywidualnemu zadeklarowaniu jej wnoszenia przez każdego z rodziców. 2. Jeśli do szkoły uczęszcza więcej dzieci tych samych rodziców, klasowa rada rodziców może wyrazić zgodę na wnoszenie składki tylko na jedno dziecko lub obniżyć jej wysokość na dziecko. Klasowa rada rodziców może tez całkowicie zwolnić od wnoszenia składki tych rodziców, których sytuacja materialna jest bardzo trudna.

§18

1 .Wydatkowanie środków Rady Rodziców odbywa się na podstawie „Preliminarza wydatków Rady Rodziców", zatwierdzonego każdorazowo przez Radę Rodziców.

2.Roczny preliminarz wydatków nie może być sprzeczny z niżej zamieszczonym „Ramowym preliminarzem Rady Rodziców.

OBSŁUGA RACHUNKOWA ŚRODKÓW FINANSOWYCH RADY RODZICÓW.

§19

1. Rada Rodziców wyznacza skarbnika do pełnienia bezpośredniego nadzoru nad dysponowaniem środkami finansowymi Rady Rodziców.

2. Rada Rodziców prowadzi w banku bieżący rachunek oszczędnościowo- rozliczeniowy w celu przechowywania na nim środków oraz dokonywania bieżących wypłat i przelewów.

3. Zasady rachunkowości oraz bieg dokumentów finansowych regulują odrębne przepisy.

§20

RAMOWY PRELIMINARZ RADY RODZICÓW,


1. Wydatkowanie środków pochodzących ze składki rodziców odbywa się poprzez przekazanie środków do dyspozycji Rady Rodziców.

2. Wydatkowanie środków Rady Rodziców pochodzących z innych źródeł niż składka rodzicielska. Środki te mogą być wydatkowane na :

■ finansowanie własnych projektów Rady Rodziców, jak budowa nowych pomieszczeń, renowacji istniejących urządzeń i pomieszczeń, zakup aparatury i sprzętu itp.,

■ lokowanie środków w celu pomnożenia na korzystnych kontach terminowych,

■ inne.

3.Sposób wydatkowania środków Rady Rodziców może być w części zależny od życzeń czy wskazania celów przez osoby wpłacające środki na rzecz Rady Rodziców. W takim przypadku Rada Rodziców nie może wydatkować środków na inne cele, bez uzyskania zgody ofiarodawców.

ROZDZIAŁ IX

POSTANOWIENIA KOŃCOWE.

§21

1. W celu wymiany informacji i współdziałania z innymi organami szkoły - Rada Rodziców na swoje zebrania plenarne a zarząd Rady na swoje posiedzenia regulaminowe może zapraszać dyrektora szkoły oraz kierownictwo pozostałych organów szkoły.

2. Rada Rodziców poprzez różne formy swojego działania, zapewnia realizację uprawnień ustawowych i statutowych społeczności rodzicielskiej, określonych w niniejszym regulaminie.

3. W przypadku nie respektowania tych uprawnień przez dyrekcję szkoły, podległych jej pracowników, a także przez Radę Pedagogiczną - zarząd Rady Rodziców może wnieść zażalenie do organu prowadzącego szkołę.
4. Członkowie klasowych rad rodziców, zarządu Rady Rodziców, jak i członkowie komisji rewizyjnej mogą być odwołani ze swych funkcji przed upływem kadencji, jeśli gremia, które dokonały ich wyboru postanowią ich odwołać. Odwołanie dokonuje się przez podjęcie uchwały wg procedury ustalonej w rozdziale IV tego regulaminu.



Rada Rodziców posługuje się pieczątką podłużną o treści „Rada Rodziców przy Zespole Szkół w Rzerzęczycach”.




 

Brak komentarzy: